menu

Brak pracowników z kompetencjami. Jak sprawnie rozwiązać ten problem?

Dowiedz się, jak kontraktować cel rekrutacji i sprawdzać kompetencje kandydatów.
szkolenie pracowników

Na rynku pracy brakuje pracowników z kompetencjami – to problem, na który wskazują rekruterzy i właściciele firm. Prawdziwym wyzwaniem okazuje się znalezienie kompetentnego kandydata, pasującego do danego stanowiska. Jak zatem powinien wyglądać proces rekrutacji pracowników? Jak szukać potrzebnego wsparcia kadrowego i jak sprawdzać kompetencje?

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Skąd bierze się problem braku kompetencji u pracowników szeregowych i specjalistów?
  • Jak powinien wyglądać proces rekrutacyjny?
  • Co możesz zrobić, by rozwiązać problem braku kompetencji u pracowników?

Braki pracowników z kompetencjami: coraz częstszy problem przedsiębiorców

Coraz więcej pracodawców zauważa problem braku kompetencji u potencjalnych pracowników. Procesy rekrutacyjne często nie przynoszą oczekiwanych rezultatów i kończą się brakiem zatrudnienia. Z pozoru kandydaci nie spełniają oczekiwań pracodawców, jednak okazuje się, że ten problem może być bardziej złożony.

Jego przyczyna może leżeć we wcześniejszych etapach planowania i realizacji rekrutacji. Proces ten zarówno w przypadku pracowników niespecjalistycznych, jak i specjalistycznych, powinien być odpowiednio zaplanowany i przeprowadzony. Należy zadbać m.in. o szczegółowe określenie poszukiwanych kompetencji czy zakontraktowanie celu.

Brak pracowników z kompetencjami. Co zrobić?

Zapoznaj się z naszymi wskazówkami, dzięki którym niedobór pracowników z kompetencjami nie będzie dotyczyć Twojej firmy.

Szczegółowe określenie potrzebnych kompetencji

Pożądane kompetencje należy jasno określić jeszcze przed rozpoczęciem rekrutacji. Część rekruterów opiera procesy rekrutacyjne wyłącznie na weryfikacji kompetencji miękkich, jednocześnie pomijając kompetencje twarde.

Przedstawiamy uniwersalne kompetencje, charakterystyczne dla marketerów i handlowców. Ich dokładny zakres może się różnić w zależności od specyfiki firmy i dokładnego zakresu obowiązków.

Marketer powinien posiadać wiedzę i umiejętności z zakresu m.in.:

  • analizy danych,
  • analizy i odpowiadania na potrzeby grup docelowych,
  • przekładania strategii biznesu na działania marketingowe,
  • tworzenia grafik/reklam/treści (w zależności od indywidualnych potrzeb firmy),
  • automatyzacji marketingowej,
  • zarządzania CMS.

Przykładowe kompetencje twarde, które są pożądane u handlowców to:

  • znajomość technik sprzedaży, negocjacji i technik perswazji,
  • znajomość social sellingu,
  • znajomość prospectingu,
  • umiejętność budowania partnerskich relacji z prezesami czy właścicielami firm,
  • umiejętność kwalifikacji leadów,
  • umiejętność korzystania z systemów CRM.

Aby dowiedzieć się więcej o prawidłowej weryfikacji kompetencji handlowca, sprawdź artykuł: Jak zweryfikować kompetencje handlowca?

rynek pracownika

Profesjonalny proces rekrutacji pracowników szeregowych i nie tylko

Jeśli chcesz zwiększyć liczbę pracowników szeregowych lub pracowników na stanowiskach specjalistycznych, powinieneś zadbać o odpowiedni proces rekrutacji. Osoba, która go przeprowadza, musi posiadać kompetencje i wiedzę w danym zakresie. Rozmowa rekrutacyjna ma być jak najbardziej merytoryczna, a bez osoby zaznajomionej w temacie jest to niemożliwe.

Podczas całego procesu rekrutacyjnego ważne jest zachowanie partnerskiego podejścia. Kandydat powinien czuć się szanowany i doceniany. W innym wypadku będzie szukać innego miejsca pracy, w którym odczuje, że jego potrzeby również mają znaczenie.

Zakontraktowany cel

Bez dobrze zakontraktowanego celu znalezienie kompetentnego pracownika będzie utrudnione. Należy ustalić:

  • Czym ma się zajmować i jakie wyzwania będą przed nim stawiane?
  • Jakie funkcje będzie pełnić pracownik w najbliższej i dalekiej przyszłości?
  • Z kim będzie pracować i w jaki sposób?
  • Jakie oczekiwania ma wobec niego firma?

Jeśli ten cel nie zostanie ustalony, pracownik nie będzie wiedział, w jaki sposób ma pracować. Sprawdzenie, czy jest odpowiednim kandydatem na dane stanowisko również nie będzie możliwe. Skoro firma nie określiła swoich oczekiwań, to jak ma sprawdzić, czy kandydat te oczekiwania spełnia?

Przy ocenie kompetencji, jak i kontraktowaniu celu, warto skorzystać ze wsparcia eskpertów w branży, do której rekrutujesz. Bazując na wieloletnim doświadczeniu zweryfikują kompetencje miękkie i twarde, a na dalszych etapach także zadania rekrutacyjne.

Odpowiedni system wdrożenia

Właściwy system wdrożenia jest niezbędny do tego, by nowy pracownik rozpoczął swoją pracę w sposób rzetelny i umiejętny. Osoba kompetentna w danej dziedzinie powinna nauczyć go pracy w waszej firmie i przekazać wszystkie istotne informacje związane z jego stanowiskiem i obowiązkami.

Nowy pracownik musi mieć od kogo się uczyć. Pomimo posiadanych umiejętności potrzebuje odpowiedniego procesu wdrożenia – w każdej firmie system pracy wygląda inaczej.

Widełki płacowe dostosowane do kompetencji i umiejętności

Brak pracowników z kompetencjami może być spowodowany zbyt niskimi widełkami płacowymi. Dobrego kandydata trzeba odpowiednio wynagrodzić. Osoba o wysokich kompetencjach będzie miała wysokie oczekiwania finansowe. Przed rozpoczęciem procesu rekrutacyjnego należy zorientować się, ile powinno wynosić wynagrodzenie na danym stanowisku.

Z naszego doświadczenia wynika, że w przypadku zatrudniania handlowca niestety częstym błędem jest rezygnacja z podstawy wynagrodzenia. Bazowanie na prowizji, jaką może wypracować handlowiec nie jest dla niego atrakcyjnym rozwiązaniem. Profesjonalna i kompetentna osoba zwyczajnie nie zgodzi się na taki system. W tym zakresie również warto wesprzeć się wiedzą specjalistów zajmujących się tworzeniem i przeprowadzaniem procesów rekrutacyjnych. Szukaj partnerów w rekrutacji, którzy doradzą Ci, ile powinien zarabiać Twój kandydat, biorąc pod uwagę zarówno jego kompetencje, jak i benchmark rynkowy.

Zobacz także: Ile kosztuje nieudana rekrutacja?

Szkolenia podnoszące kompetencje

Niezależnie od tego, jakie umiejętności posiada Twój idealny kandydat, ciągłe szkolenie i podnoszenie kompetencji jest dla niego bardzo ważne. Dzięki temu jest w stanie utrzymać te kompetencje, korzystać z nich, ale również ciągle je podnosić.

szkolenie pracowników

Podsumowanie

Brak specjalistów o konkretnych umiejętnościach nie musi być problemem samym w sobie. W znalezieniu odpowiednich kandydatów kluczowa jest prawidłowo przeprowadzona rekrutacja. Proces weryfikacji kompetencji pownien być zaplanowany zgodnie ze specyfiką danego stanowiska oraz realnymi obowiązkami, jakie będzie wykonywać nowy pracownik.

Zadbaj o to, by proces rekrutacyjny wnieść na wyższy poziom. Wówczas może okazać się, że problem związany z brakiem kompetencji wcale nie dotyczy Twojej firmy.

Potrzebujesz wsparcia w zaplanowaniu i przeprowadzeniu procesu rekrutacyjnego? Wypełnij formularz kontaktowy, a my skontaktujemy się z Tobą i przedstawimy szczegóły dotyczące naszych usług.

Szukasz pracownika do działu sprzedaży lub marketingu? Zamów bezpłatną konsultację

Dzięki niezobowiązującej konsultacji dowiesz się, czy zrekrutujemy dla Ciebie osobę, która będzie spełniać Twoje wymagania.


    Obowiązek informacyjny