W Polsce działa kilka tysięcy agencji rekrutacyjnych. Jak spośród nich możesz wybrać dobre firmy rekrutacyjne? Co możesz zrobić, by zyskać rzetelne wsparcie w zakresie rekrutacji? Sprawdź nasze porady i wybierz firmę odpowiadającą Twoim potrzebom.
Z tego artykułu dowiesz się:
- Kiedy skorzystanie z usług agencji rekrutacyjnych jest dobrym rozwiązaniem?
- Jak sprawdzić, czy dana agencja rekrutacyjna jest odpowiednia dla Twojej firmy?
Wybór agencji rekrutacyjnej będzie miał bezpośredni wpływ na to, jacy kandydaci zostaną Ci zaproponowani. Powinieneś więc podjąć się współpracy z firmą, która zrozumie Twoje potrzeby i wymagania. Pomoże Ci w określeniu kompetencji, które są potrzebne w Twoim zespole.
Dobra agencja z branży rekrutacyjnej, czyli jaka?
Tak naprawdę dla każdej firmy inna agencja będzie tą odpowiednią. Wpływają na to następujące czynniki:
- Branża. Warto wybierać agencje rekrutacyjne specjalizujące się w danej branży. Inny proces sprawdzi się przy rekrutacji masowej w branży produkcyjnej, a inny sprawdzi się przy poszukiwaniach handlowca. Znajomość branży pozwala na indywidualne podejście do kandydatów oraz rzetelną analizę kompetencji.
- Profil agencji. Agencje z branży rekrutacyjnej działają w różnych systemach. Posiadają swoje sprawdzone metody działania umożliwiające pozyskiwanie najlepszych kandydatów. Różni je zarówno strategia działania, jak i sposób rozliczania czy czas trwania rekrutacji. Kwestie te powinny być dostosowane do potrzeb i możliwości Twojej firmy.
Kiedy warto korzystać z usług agencji rekrutacyjnych?
Możemy wyróżnić kilka sytuacji, w których warto skorzystać z usług agencji rekrutacyjnej. Poznaj je!
Rekrutacja specjalistyczna
W Twojej firmie występuje duża potrzeba zatrudnienia nowych specjalistów? Chcesz rozwinąć dział handlowy, a może chcesz zacząć budować dział IT? To przykładowe sytuacje, w których agencja pomoże Ci znaleźć odpowiedniego pracownika.
Agencje specjalizujące się w określonych dziedzinach zatrudniają ekspertów, którzy dokładnie analizują kompetencje miękkie i twarde kandydatów. Dzięki doświadczeniu w branży są w stanie przeprowadzać merytoryczne rekrutacje. Bez specjalisty w danym obszarze dokładna analiza kompetencji nie byłaby możliwa.
Rekrutacja w nowej lokalizacji
Ekspansja na nowe rynki czy zmiana lokalizacji firmy to kolejne sytuacje, w których warto skorzystać ze wsparcia agencji rekrutacyjnych. Dzięki sieciom kontaktów oraz znajomości rynku pracy w różnych regionach są w stanie lepiej dostosowywać procesy rekrutacyjne, tak, aby skutecznie docierać do lokalnych kandydatów.
Rekrutacja w nowej lokalizacji może być szczególnie problematyczna, jeśli jest to niewielka miejscowość oddalona od dużego ośrodka miejskiego. W takiej sytuacji dotarcie do kandydatów przez tradycyjne portale z ogłoszeniami może nie przynieść oczekiwanych rezultatów. Sieci kontaktów rekruterów zajmujących się rekrutacjami na poszczególnych rynkach lokalnych mogą okazać się przydatniejsze.
Przeczytaj także: Rekrutacja handlowca zakończona sukcesem – jak przygotować stanowisko?
Brak zasobów wewnętrznych
Twoja firma nie ma możliwości przeprowadzenia rzetelnego procesu rekrutacji przez brak wewnętrznych zasobów? Być może nie zatrudniasz osoby zajmującej się rekrutacją na pełen wymiar lub zajmujesz się nią samodzielnie? A może Twój dział HR jest zwyczajnie przeciążony?
Zrealizowanie procesu rekrutacyjnego od zera jest czasochłonne i angażujące, więc w tym wypadku wsparcie agencji w znalezieniu odpowiednich kandydatów również będzie dla Ciebie pomocne. Dobre agencje rekrutacyjne są w stanie dostosować proces do możliwości Twojej firmy.
Na co zwracać uwagę, wybierając najlepszą agencję rekrutacyjną?
Sprawdź nasze porady, które pomogą Ci wybrać agencję rekrutacyjną odpowiednią dla indywidualnych potrzeb firmy.
Sposób pozyskiwania kandydatów
Pozyskanie kandydatów potencjalnie zainteresowanych pracą w Twojej firmie to istotny element procesu rekrutacji. Ważne jest, by poznać sposób, w jaki agencja rekrutacyjna to robi. Ograniczanie się do baz kandydatów nie jest najlepszym rozwiązaniem.
Owszem, zapewniają one dostęp do setek, a nawet i tysięcy potencjalnych kandydatów. Warto jednak zdać sobie sprawę z tego, że nie każda osoba widniejąca na liście i posiadająca doświadczenie np. handlowca będzie pasować do Twojej firmy. Liczba kandydatów w bazie nie musi mieć przełożenia na wartość tej bazy.
Agencje rekrutacyjne korzystają nie tylko z baz kandydatów, ale także z własnych sieci kontaktów, mediów społecznościowych i tradycyjnych ofert pracy na portalach internetowych. Idealny kandydat powinien być dopasowany do Twojej firmy i profesjonalne agencje rekrutacyjne będą w stanie dopasować metodę pozyskania kandydata do konkretnych projektów.
Model rozliczenia i model wyceny rekrutacji
Model wyceny jest kolejnym, bardzo ważnym aspektem. Polskie firmy rekrutacyjne często ustalają wynagrodzenie na podstawie wielokrotności wynagrodzenia zrekrutowanego kandydata. Na rynku możesz spotkać się też z innym rozwiązaniem, jakim jest indywidualna wycena w danej agencji na podstawie:
- poszukiwanych kompetencji twardych,
- miejsca i trybu pracy,
- dodatkowych wymagań stawianych względem kandydata, w tym m.in. znajomości języków obcych.
Zastanów się, które rozwiązanie jest dla Ciebie korzystniejsze.
Model rozliczenia także może się różnić. Wynagrodzenie może być pobierane całościowo przed rozpoczęciem działań lub np. w dwóch lub trzech transzach rozłożonych na etapie rekrutacji.
Popularną metodą rozliczenia jest również success fee. Wyróżnia się tym, że agencja otrzymuje swoje wynagrodzenie po przeprowadzonej rekrutacji i zatrudnieniu nowego pracownika. Wydaje się atrakcyjnym rozwiązaniem, ponieważ jako klient nic nie ryzykujesz. Warto jednak pamiętać, że agencja także nie ryzykuje, przez co rekrutacja może prędzej zakończyć się niepowodzeniem. Wówczas nie tracisz zainwestowanych pieniędzy, ale tracisz zainwestowany czas.
Proces weryfikacji kompetencji
Eksperci z agencji powinni posiadać odpowiednią wiedzę i umiejętności, dzięki którym będą w stanie dogłębnie weryfikować kompetencje niezbędne na danym stanowisku, także na stanowiska kierownicze, stanowiska specjalistyczne czy dyrektorskie.
Zwróć uwagę na to, w jaki sposób agencja weryfikuje kompetencje. Czy przygotowuje zadania pokrywające się z obowiązkami charakterystycznymi dla danego stanowiska? Czy w jej zespole jest obecny ekspert, który przeprowadzi merytoryczną rozmowę rekrutacyjną z kandydatami?
Czas realizacji procesu rekrutacji
Jeśli interesuje Cię szybkie obsadzenie stanowiska, na jakie chcesz rekrutować – nie każda agencja będzie mogła Ci pomóc. Samo rozpoczęcie procesu rekrutacji już wymaga czasu, ponieważ niezbędne jest określenie:
- buyer persony firmy (w przypadku stanowisk sprzedażowych i marketingowych),
- profilu idealnego kandydata,
- obowiązków, wyzwań i oczekiwań, które będą stawiane przed nowym pracownikiem,
- wynagrodzenia, systemu premiowego i rodzaju umowy.
Czas, w jakim kandydaci się zgłaszają, może wynosić do kilku miesięcy. Nawet najlepsze agencje rekrutacyjne będą więc potrzebować czasu, by zaproponować Ci kompetentnych kandydatów.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o przygotowaniu profilu idealnego kandydata, koniecznie przeczytaj: Profil idealnego kandydata – jak go przygotować?
Gwarancja na kandydata
Proces rekrutacji w agencji nie powinien kończyć się na zaproponowaniu kandydata. Może się zdarzyć, że choć pracownik idealnie pasował do stanowiska i spełniał wszystkie oczekiwania – zwyczajnie nie odnajduje się w Twojej firmie.
Agencje rekrutacyjne często udzielają gwarancji na przeprowadzenie procesu rekrutacyjnego i jest to kolejny czynnik, na jaki musisz zwrócić uwagę. Gwarancja stanowi dla Ciebie zabezpieczenie, że nawet jeśli wybrany przez Ciebie kandydat zrezygnuje z pracy, eksperci przeprowadzą ponowny proces rekrutacyjny bez dodatkowych kosztów. Dobre agencje rekrutacyjne oferują taką gwarancję.
Szczerość i sprawna komunikacja
Znalezienie odpowiedniego kandydata wymaga zaangażowania zarówno ze strony agencji rekrutacyjnej, jak i klienta. Nie może zakończyć się powodzeniem, jeśli brakuje sprawnej komunikacji i szczerości. Jako klient powinieneś mieć wgląd do aktualnych działań agencji. Powinieneś być informowany o przebiegu całego procesu, jego etapach i kandydatach, którzy biorą w nim udział.
Jeszcze przed rozpoczęciem procesu rekrutacyjnego powinieneś dowiedzieć się:
- Jak często będą odbywać się spotkania Twoje z agencją?
- Na jakim etapie rekrutacji będziesz mógł poznać kandydatów osobiście?
- W jaki sposób i kiedy będziesz informowany o postępach w procesie?
Pamiętaj, że to Ty jako pracodawca decydujesz o ostatecznym zakończeniu procesu rekrutacyjnego. To Ty musisz wybrać kandydata i zadecydować, kto dołączy do Twojego zespołu. Agencja rekrutacyjna nie może przejąć 100% odpowiedzialności za ten proces.
Dodatkowe usługi, które dostarcza agencja rekrutacyjna
Kolejną kwestią, na którą musisz zwrócić uwagę są usługi, które agencje dostarczają wraz z usługą rekrutacji. Mogą obejmować np.:
- wsparcie we wdrożeniu nowego pracownika,
- materiały szkoleniowe dla Ciebie, Twoich rekruterów oraz nowozatrudnionego pracownika.
Dzięki temu nie musisz martwić się o to, że po zatrudnieniu nowego pracownika będzie Ci brakować wsparcia ze strony agencji. Otrzymujesz kompleksową pomoc nie tylko na etapie poszukiwań kandydatów.
Podsumowanie – Co cechuje dobre firmy rekrutacyjne i jak je znaleźć?
Wybór odpowiedniej agencji może znacząco wpłynąć na jakość pozyskiwanych kandydatów. Każda firma rekrutacyjna działa w nieco inny sposób, wykorzystuje inne metody weryfikacji kompetencji i specjalizuje się w innej branży. Stosując się do naszych wskazówek ułatwisz sobie znalezienie odpowiedniej firmy i tym samym unikniesz błędów, które mogłyby wydłużyć poszukiwania idealnego kandydata.
FAQ
Ile trwa proces rekrutacji prowadzony przez agencję?
Proces rozpoczynający się od zmapowania stanowiska oraz kończący na zaproponowaniu kandydatów trwa najczęściej 2-3 miesiące.
Skąd mogę wiedzieć, że dobre firmy rekrutacyjne zaproponują dokładnie takich kandydatów, jakich poszukuję?
Dzięki odpowiedniemu zmapowaniu stanowiska oraz wspólnemu określeniu potrzeb firmy, agencja będzie mogła dostosować rekrutację do poszukiwanych kompetencji. Dodatkowo biorąc czynny udział w tym procesie będziesz mógł na bieżąco informować rekrutera o ewentualnych uwagach czy propozycjach zmian.
Ilu kandydatów proponują dobre firmy rekrutacyjne?
Dobre firmy rekrutacyjne proponują najczęściej dwóch lub trzech kandydatów. Dzięki temu masz możliwość wyboru pracownika i zadecydowania, który z nich według Ciebie lepiej pasuje do Twojej firmy.
Jak określić potrzeby firmy na początku współpracy z agencją rekrutacyjną?
Przed podjęciem współpracy z agencją rekrutacyjną określ dokładnie stanowisko, na jakie chcesz rekrutować. Zastanów się, jakiego pracownika chcesz zatrudnić i za co ma być odpowiedzialny. W dokładnym zdefiniowaniu tego stanowiska oraz określeniu potrzebnych kompetencji pomoże Ci agencja rekrutacyjna.