menu

Najlepsi handlowcy – co możesz zrobić, by chcieli pracować dla Twojej firmy?

Sprawdź, co możesz zrobić, by najlepsi handlowcy pracowali dla Twojej firmy

Spis treści:

  1. Jakie działy sprzedaży odpychają kompetentnych handlowców?
  2. Co możesz robić, by handlowiec chciał zatrudnić się w Twojej firmie?
  3. Co możesz robić, by handlowiec chciał zostać w Twojej firmie?

Chciałbyś zatrudnić najlepszego sprzedawcę do swojej firmy?

Nie wiesz, co możesz zrobić, by zainteresować kompetentnych kandydatów? Obecnie przyciągnięcie skutecznego handlowca wymaga czegoś więcej, niż jedynie atrakcyjnego wynagrodzenia. Kandydaci zwracają uwagę na wiele czynników, takich jak warunki pracy czy sposób raportowania.

Tak jak kompetentny sprzedawca może wyróżnić się spośród kandydatów, tak i Ty możesz wyróżnić swoją firmę na tle innych pracodawców. Sprawdź, jak to zrobić.

Kim jest najlepszy handlowiec?

Zanim zatrudnisz skutecznego handlowca, w pierwszej kolejności powinieneś umieć rozpoznać taką osobę w procesie rekrutacyjnym. Wyniki czy doświadczenie nie zawsze przekładają się na kompetencje, dlatego wiedząc, kim jest najlepszy handlowiec, znacząco ułatwisz sobie znalezienie odpowiedniego kandydata.

  1. Najlepszy handlowiec jest dopasowany do procesu sprzedaży. Branża, w której klienci podejmują decyzję o zakupie przez wiele miesięcy, będzie potrzebować innego handlowca niż branża, w której decyzja o zakupie jest kwestią kilku dni. W tym pierwszym procesie kluczowe będzie zbudowanie zaufania i relacji z klientem, z kolei w drugim – zabraknie na to czasu.
  2. Najlepszy handlowiec to osoba, która słucha więcej, niż mówi. Utarło się, że jest na odwrót. W rzeczywistości jednak handlowiec musi poznać sytuację klienta, jego problem i możliwości. Słuchając, jest w stanie zrozumieć klienta i zaproponować mu najlepsze rozwiązanie. Jeśli skupi się na sobie, firmie i produkcie, nie będzie w stanie dogłębnie przeanalizować potrzeb klienta.
  3. Najlepszy handlowiec zna branżę klienta. Jeśli handlowiec specjalizuje się w danej branży, posiada większą wiedzę na jej temat i zwyczajnie będzie w niej skuteczniejszy. Klienci chętniej ufają ekspertom i to z ich usług korzystają częściej.
  4. Najlepszy handlowiec posiada umiejętność analizy biznesowej. Jest na bieżąco z branżą, najnowszymi raportami i badaniami. Dzięki temu wie, którą drogą warto podążać. Swoje działania opiera na konkretnych analizach. Jest w stanie realnie pomóc klientowi, nie tylko produktem, ale również słowem. To z kolei pomaga budować więź i zaufanie klienta.
  5. Najlepszy handlowiec potrafi odmówić. Praca handlowca powinna opierać się na pomocy klientowi. Jeśli firma nie jest w stanie zaproponować rozwiązania jego problemu, handlowiec powinien potrafić odmówić, a nie próbować sprzedać produkt za wszelką cenę. Asertywność w pracy handlowca jest bardzo ważna.

Jeśli w Twoim dziale sprzedaży brakuje konkretnych kompetencji, np. prospectingowych, weź to pod uwagę w procesie rekrutacyjnym. Być może uda Ci się znaleźć takiego kandydata, który uzupełni luki kompetencyjne.

Jakie działy sprzedaży odpychają kompetentnych handlowców?

Działy sprzedaży, w których brakuje możliwości rozwoju, w których panuje toksyczna atmosfera lub w których przełożeni nie zapewniają pracownikom feedbacku, mogą odpychać od siebie kandydatów.

Handlowcom w szczególności zależy jednak na tym, by ich praca była usystematyzowana. By mieli określone cele, do których dążą. By mieli dostęp do wszystkich niezbędnych narzędzi i sprzętów, ich praca była odpowiednio zorganizowana i wspierała osiąganie wyników sprzedażowych.

Odpowiednie zarządzanie działem sprzedaży to wymagające zadanie, jednak często to błędy popełniane w tym obszarze utrudniają pracę handlowców i ich demotywują. Warto więc dbać o sprawne działanie działu sprzedaży, eliminować ewentualne błędy i rozwijać obszary, które tego wymagają. W ten sposób nie tylko przyciągniesz i zatrzymasz w swojej firmie najlepszych handlowców, ale również poprawisz efektywność działań i zwiększysz zyski.

Co możesz robić, by handlowiec chciał zatrudnić się w Twojej firmie?

Zwrócenie uwagi najlepszych handlowców jest dużym wyzwaniem w procesie rekrutacyjnym. Obecnie samo wynagrodzenie to nie wszystko – handlowcy przykuwają uwagę również do innych kwestii. Sprawdź, co możesz zrobić, by najlepszy handlowiec chciał zatrudnić się w Twojej firmie.

Dbanie o odpowiednie warunki pracy

Chcesz zrekrutować skutecznych handlowców do swojej firmy? Zanim rozpoczniesz proces rekrutacyjny, w pierwszej kolejności przygotuj stanowisko pracy. Ustal wynagrodzenie i zadbaj o odpowiednie warunki dla nowego pracownika, w tym:

  • środowisko pracy,
  • odpowiedni sprzęt i narzędzia pracy – komputer, telefon, samochód, narzędzia typu CRM.

Zastanów się, w jaki sposób możesz wesprzeć pracę handlowca i tym samym wyróżnić swoją ofertę na tle innych pracodawców. Być może umożliwi Ci to wysokiej jakości sprzęt lub narzędzie ułatwiające gromadzenie lub weryfikację danych o klientach?

Jeśli chcesz wesprzeć pracę handlowca, zwróć również uwagę na czynniki indywidualne, charakterystyczne dla pracy konkretnie w Twojej firmie. Weź je pod uwagę i zaproponuj kandydatowi takie korzyści, które realnie wpłyną na jego komfort pracy.

Przygotowanie odpowiedniej oferty pracy

Jeśli przygotowałeś nowe stanowisko, możesz przejść do przygotowania oferty pracy. To w dużej mierze od niej zależy, jacy kandydaci zgłoszą się do Twojej firmy. Ogłoszenie o pracę pozwala dokonać wstępnej selekcji kandydatów. Warto, by zawierało następujące informacje:

  • Widełki płacowe. Na wysokość wynagrodzenia wpływa wiele czynników. Jeśli jednak chcesz zatrudnić kompetentną osobę do działu handlowego, powinieneś zaproponować jej widełki płacowe adekwatne do umiejętności i doświadczenia. Zorientuj się, jakie wynagrodzenie otrzymują handlowcy o określonych kompetencjach. Zbyt niskie widełki płacowe będą zniechęcać do aplikacji – najlepsi sprzedawcy znajdą dla siebie inne, satysfakcjonujące oferty.
  • Zakres obowiązków. Zakres obowiązków to jedna z podstawowych informacji, jaka powinna znaleźć się w ogłoszeniu o pracę. Pozwala kandydatom łatwiej określić ich dopasowanie do stanowiska i przybliża im obraz tego, jak będzie wyglądać praca.
  • Wymagania. Jakie masz oczekiwania względem kandydatów? Być może jest to dobra znajomość języka angielskiego lub doświadczenie w pozyskiwaniu klientów w konkretnej branży, np. produkcyjnej? Określenie wymagań umożliwi jeszcze skuteczniejsze dopasowanie kandydata do danego stanowiska. Zwiększy również szanse na to, że kandydat spełniający Twoje oczekiwania złoży aplikację do Twojej firmy.
  • Forma raportowania efektów pracy. W jaki sposób handlowiec będzie raportował wyniki sprzedażowe? Jak ma wyglądać jego praca? To kolejne czynniki, które pomogą kandydatowi ocenić jego dopasowanie do stanowiska i firmy. Handlowcy mogą mieć różne preferencje i przyzwyczajenia.

Chcesz zatrudnić kompetentnego pracownika, ale nie wiesz, jak zrobić to skutecznie?

Umów bezpłatną konsultację w HireWise.

Specjalizujemy się w rekrutacjach na stanowiska marketingowe i sprzedażowe. Podczas konsultacji omówimy Twoje potrzeby, a Ty sam ocenisz, czy będziemy w stanie znaleźć kandydata dopasowanego do Twojej firmy.

Dbanie o odpowiednią komunikację w procesie rekrutacyjnym

Rekrutacja handlowca to nie tylko szansa dla Ciebie na poznanie kandydata, ale także okazja dla niego, aby lepiej poznał Twoją firmę. Warto więc zadbać o dobrą komunikację na każdym etapie tego procesu.

Informuj kandydatów o kolejnych etapach rekrutacji, a także o zamknięciu rekrutacji. Udzielaj feedbacku na każdym kroku, a już w szczególności po zadaniach rekrutacyjnych. Odpowiadaj na pytania, które nurtują kandydatów i postaraj się skupić nie tylko na potrzebach swojej firmy, ale również na potrzebach kandydatów jako potencjalnych pracowników.

trener sprzedaży

Co możesz robić, by handlowiec chciał zostać w Twojej firmie?

Zatrudnienie skutecznego handlowca to dopiero początek. Równie ważne jest dbanie o niego, by chciał pracować w Twojej firmie.

Motywowanie

Motywacja pracownika ma bezpośrednie przełożenie na jego zaangażowanie i zadowolenie z pracy. Wzmacnia poczucie sensu, dzięki czemu pracownik czerpie z pracy jeszcze większą satysfakcję.

Oto co możesz zrobić, by motywować swój zespół sprzedaży:

  • Pomóż rozwijać umiejętności. Perspektywa rozwoju jest skutecznym motywatorem oraz pozwala uniknąć poczucia stagnacji czy znudzenia. Dodatkowo rozwijając sprzedawców, rozwijasz swoją firmę i jej potencjał.
  • Nagradzaj pracowników. Premie pozwalają pracownikom odczuć, że są doceniani, a ich starania przynoszą realne korzyści. Jeśli handlowiec jest skuteczny, z czasem może również oczekiwać podwyżki. Rosnące wynagrodzenie przynosi ogrom satysfakcji, zwłaszcza wtedy, gdy wynika z inicjatywy przełożonego, a nie pracownika.
  • Regularny feedback. Informacja zwrotna daje obraz na to, czy praca handlowca jest efektywna i jakie obszary wymagają ewentualnej poprawy. Feedback wspiera rozwój pracownika i daje mu poczucie, że to, co robi, ma sens.
  • Wysłuchuj. Handlowiec zakomunikował Ci, że ze względu na sytuację prywatną preferowałby tymczasową pracę zdalną? A może potrzebuje nowego sprzętu lub chce wybrać się na szkolenie, które pomoże mu jeszcze skuteczniej weryfikować potrzeby klienta? Wysłuchuj swoich pracowników i twórz dla nich warunki pracy, które sprzyjają ich zaangażowaniu i motywacji.

Tworzenie ścieżki rozwoju

Chcesz, by sprzedawca został z Twoją firmą na dłużej? Jednym z kluczowych czynników wpływających na zadowolenie z pracy oraz jednocześnie zapobiegających rotacji pracowników – jest możliwość rozwoju.

Wpływa na poczucie docenienia i poczucie przynależności, a także motywuje do osiągania lepszych wyników. Wspierając pracowników w rozwoju, możesz skutecznie zmniejszyć poziom rotacji w firmie.

Jak wspierać handlowca w rozwoju kompetencji? Np. poprzez szkolenia pozwalające zgłębić techniki sprzedaży i ich dopasowywanie do potrzeb klienta, ale również poprzez rozwój pracownika wewnątrz organizacji (umożliwia to regularny feedback czy konsultacje z bardziej doświadczonymi członkami zespołu).

Nie wiesz, czy zatrudnić dyrektora sprzedaży, czy handlowca? Przeczytaj: Kiedy należy zatrudnić dyrektora sprzedaży?

Dbanie o pozytywną kulturę organizacyjną

Kultura organizacyjna wpływa na to, jak pracownik czuje się w Twojej firmie. Jeśli w dziale sprzedaży panuje pozytywna atmosfera, a pracownicy są dla siebie mili i pomocni – będzie to pozytywnie wpływać na samopoczucie i zaangażowanie handlowca.

Pozytywną kulturę organizacyjną będą wspierać:

  • wyjazdy integracyjne,
  • szkolenia,
  • regularne spotkania, zwłaszcza w zespołach pracujących zdalnie,
  • angażowanie pracowników w życie firmy,
  • jasna komunikacja.

rozmowa o biznesie klienta

Najlepsi handlowcy – co możesz zrobić, by chcieli pracować dla Twojej firmy? Podsumowanie

Przyciągnięcie i utrzymanie najlepszych handlowców w firmie wymaga świadomego podejścia do ich potrzeb i oczekiwań. Kluczowe znaczenie ma tworzenie atrakcyjnego miejsca pracy, w tym nie tylko zapewnienie adekwatnego wynagrodzenia, ale również możliwości rozwoju czy wspierającego środowiska pracy.

Inwestując w pracowników i odpowiednie warunki pracy, zwiększasz szanse na długotrwałą i owocną współpracę ze skutecznymi handlowcami.

Szukasz pracownika do działu sprzedaży lub marketingu? Zamów bezpłatną konsultację

Dzięki niezobowiązującej konsultacji dowiesz się, czy zrekrutujemy dla Ciebie osobę, która będzie spełniać Twoje wymagania.


    Obowiązek informacyjny